Idegrundlag
Birketoften er et opholdssted for børn og unge mellem 6 og 18 år. Gældende for alle er, at de har fået en psykiatrisk diagnose: ADHD, autismespektrum forstyrrelse, tilknytningsforstyrrelse og/eller udviklingshæmning med en af ovennævnte psykiatriske diagnoser.
Vi er organiseret således, at vi kan tilgodese alle i målgruppens ønsker og behov. Igennem en nøje tilrettelagt struktur, et veldefineret indhold og et vedholdende tilbud om kontakt, kan vi hjælpe, støtte og guide barnet/den unge igennem til et bedre, mindre konfliktfyldt og mindre kaotisk liv med en diagnose.
Vi er også det sted, hvor børnene/de unge får en pause fra en hverdag, hvor krav og præstationer i høj grad både presser og stresser dem. Samtidig kan vi tilbyde forældrene en pause fra en til tider hektisk hverdag og give dem mulighed for at lade op.
Vi kan byde ind i barnets/den unges netværk med et andet billede af barnet/den unge - som oftest et mere nuanceret og positivt billede. På den måde kan vi bidrage til, at nye, gode fortællinger får liv, og dermed ændre holdningen til, at barnet/den unge skulle være en bærer af dårlig adfærd.
Værdigrundlag
På Birketoften er det værdifuldt, at børnene/de unge føler sig set, anerkendt og støttet i at være de unikke væsner, de hver især er. Muligheden for at bidrage til, at alle bliver hele og livsduelige mennesker, er i centrum for vores arbejde.
Det er værdifuldt at tilhøre et fællesskab, hvor leg, fysiske aktiviteter og eksperimenter med at afprøve grænser og udholdenhed naturligt er til stede, simpelthen fordi det er sjovt.
Vi tror på, at vi med vores solide faglige baggrunde, professionelle tilgang og medmenneskelighed kan være et trygt og udviklende alternativ til børnene/de unge i de perioder, hvor deres forældre har brug for at lade op.
Derfor vil vi:
1. møde barnet/den unge med anerkendelse og respekt for barnets/den unges ressourcer og vilkår.
Helt konkret gør vi følgende:
- I processen frem mod indskrivning på Birketoften undersøger vi, om barnet/den unge vil kunne trives hos os.
- Vi taler med både forældre og sagsbehandler.
- Vi læser papirer fra skole og eventuelle udredninger fra børnepsykiatrisk afdeling.
- Vi mødes i huset og vender med hinanden, hvor vi ser barnet/den unge bedst placeret.
- Vi indhenter tilladelse fra forældrene til at samarbejde med barnets/den unges skole og klub samt andre væsentlige relationer. Formålet er her at afstemme vores indsats.
Når vi sammen med forældrene er blevet enige om, at Birketoften kan blive et godt sted for barnet/den unge, et sted hvor barnet/den unge kan udvikle sig positivt, få venner og fortrolige voksne, aftaler vi et besøg hos os.
Det første besøg, som er ganske kort, får barnet/den unge mulighed for at hilse på en af de voksne fra sit hold. Barnet/den unge får fremvist vores hus og sit nye værelse af pædagogen, og imens taler vi med forældrene om, hvordan den første tid på Birketoften skal foregå.
De tre første måneder kalder vi ”den første tid”, eller ”observationsperioden.”
Vores ønsker for den første tid er, at barnet hurtigt finder sine ben at stå på, at forældrene føler sig trygge, og at vi lærer hinanden rigtig godt at kende.
Vi har sammen med forældrene skabt en venlig og tryg atmosfære, hvori vi kan føre den nødvendige dialog om barnets trivsel.
Det kan for eksempel være nødvendigt at skifte til et andet hold, eller det kan være nødvendigt at arbejde særligt med barnets/den unges tillid og tro på sig selv og os. Eksempelvis at barnet/den unge først overnatter, når det er klar til dette.
I startfase er der lidt mere kontakt mellem hjemmet og os, end det er tanken, at vi skal have i det daglige, da vi er i en tid, hvor vi har brug for at lære hinanden at kende. Herefter betragter vi generelt vores sted som det sted, hvor barnet/den unge kan få sig et frikvarter fra krav om præstation, og vi tænker, at barnets/den unges familie skal have en pause fra en til tider hektisk hverdag. En hverdag, der kan være præget af nederlag og magtesløshed, navnlig omkring barnets/den unges skole og fravær af sociale relationer.
Derfor vil vi:
2. søge udviklingspotentialet hos det enkelte barn således, at det lærer at begå sig i sociale relationer.
Helt konkret gør vi følgende:
For at sikre at barnet/den unge føler sig set, hørt og forstået, taler vi med barnet/den unge om egne ønsker og behov. Nogle børn/unge ønsker sig en ven, andre ønsker at de kunne lade være med at blive rasende og ødelægge ting, og nogle ønsker sig hjælp til at falde i søvn og sove hele natten, nogle børn/unge har brug for en helt særlig kost, fordi deres medicin tager appetitten fra dem.
Ønsker for eget liv og voksne, der tager det alvorligt og hjælper et ønske på vej, giver barnet/den unge mod, selvværd og selvtillid til at tro på at kunne påvirke sin egen tilværelse på en positiv måde.
I personalegruppen mødes vi en gang om ugen og taler sammen om, hvordan det går. Vi bruger disse møder til at udvikle handleplaner for barnets/den unges personlige udvikling, og vi taler om, hvordan det går med gruppens trivsel som helhed.
Det har stor betydning for et godt liv at vide, at man tilhører en flok, at man er anerkendt og afholdt af sine jævnaldrende kammerater og voksne. At man kan referere til et ”vi”.
Derfor lægger vi stor vægt på, at dynamikken i gruppen er tilpas god, til at enhver føler sig hjemme, er tryg og får mulighed for at byde ind med lige det, de kan, og at rumme og spejle sig i hinanden.
Vi mener, at relationen står over alt andet. For at ville noget med hinanden, skal vi kunne noget med hinanden. Vores erfaring er, at de fleste af vores børn/unge er blevet svært skuffede i løbet af deres liv i forhold til venskaber. Det kan være rigtig svært at få tillid igen.
Der er også børn/unge, for hvem det er svært at aflæse kropssprog og almindelige spilleregler imellem mennesker, og vi har børn/unge, der umiddelbart helst er fri for kontakt med andre mennesker, og når
det forekommer, så kun ganske få ad gangen.
De relationelle vanskeligheder, uanset hvad der ligger i dem, arbejder vi med hen over flere år. Roligt, vedholdende, konsistent, rummeligt og i en veldefineret ramme, bevæger vi os frem og nogle gange lidt tilbage sammen med barnet. Det er sjældent, vi tager afsked med et barn, uden det har fået sig mindst en god ven.
Derfor vil vi:
3. arbejde for at skabe sammenhæng og helhed i barnets hverdag.
Helt konkret gør vi følgende:
Vi engagerer os i barnets/den unges liv og er til stede, hvor vi kan bidrage til barnets/den unges udvikling. Således skaber vi fra start mulighed for åben dialog med familien, skolen og andre, for barnet/den unges primære fora. I disse sammenhænge udveksler vi erfaringer om, hvad der virker og søger at skabe meningsfuld sammenhæng og helhed i det for barnet/den unge. Vi er respektfulde i dialogen, og vi har et stærkt fokus på at have samme åbne, venlige og kommunikerende relation til forældrene, som vi har til børnene.
I det daglige følger vi gerne børnene/de unge til fritidsinteresser, eller henter dem fra arrangementer. Vi ser os selv som et sted, hvor alle skal føle sig hjemme og i høj grad have mulighed for at dyrke de interesser, der er i gang. Vi arbejder for, at alle vores børn/unge får et godt netværk og gode interesser
og venner.